Checklist voor nieuwe F1-teambazen
Een nieuw F1-team beginnen gaat met vallen en opstaan. En soms alleen met vallen. Ter lering en vermaak stuitte DF op de transcriptie van een recente FIA-bijeenkomst. Daar kregen de nieuwkomers op hoog niveau uitleg over de strenge eisen die de internationale autosportbond aan F1-inburgeraars stelt. Leest u mee?
Goedemiddag, welkom bij de cursus Formule 1 voor beginners. Zitten we allemaal stevig in het zadel? U, meneer Campos? En u, heren Branson en Booth van Virgin? Zit u prettig, meneer Windsor en meneer Anderson van USF1? En meneer Fernandes van Lotus, alles goed? O, welke laatkomer hebben we daar? Meneer Stefanovic? Daar achteraan is nog een plaatsje, we waren gelukkig nog niet begonnen.
Goed, vingers graag. Wat hebben we allemaal nodig om een F1-team te beginnen? Gouden bergen. Heel goed, meneer Branson. Luchtkastelen. Goede suggestie, meneer Campos. Bluf! In de roos, meneer Windsor, ga zo door. Van bluf hebt u héél veel nodig. Wat nog meer? Een naam met geschiedenis. Mooi bedacht, meneer Fernandes, in deze nostalgische tijden.
Toch mis ik een paar dingen. Mag ik nog eens een rondje doen? Een gebouw, ja. Hardwerkende mensen, productiefaciliteiten, natuurlijk. Coureurs? Haha, ja, wat dacht u dan? Maar staat u dan echt op 14 maart in Bahrein aan de start? Zeg eens eerlijk? Nee hè? Want wat ontbreekt er nog? Een auto! Heel goed van u, meneer Booth en meneer Fernandes, om uw collega’s daarop te wijzen. Nee, meneer Windsor, dat kan heel goed, iemand anders inhuren om die auto voor u te bouwen. Dat is met de Virgin en de Lotus tenslotte ook gebeurd.
Wat zegt u, meneer Campos? Hebt u dat ook gedaan? O ja, bij Dallara was ’t toch? Maar had u behalve de luchtkastelen van Meta 1 ook de gouden bergen die dat ‘beste marketingbureau ter wereld’ zou binnenhalen? Ik wil maar zeggen. U mag van geluk spreken dat uw zakenpartner u uit de brand helpt. Want laten we wel wezen, wij zijn erin getuind door uw samenwerking met Dallara. U leek vooraf de meest serieuze kandidaat van alle nieuwkomers. Terwijl wij eerlijk gezegd een beetje moesten grinniken toen Manor en Litespeed hun aanvraag deden. Dat waren toch eigenlijk simpele F3-teampjes met grootheidswaan.
Maar Manor haalde Virgin binnen en Litespeed ging naadloos over in Lotus. Niet alleen vanwege de naam, maar vooral vanwege de steun van het Maleisische Proton-concern, de huidige eigenaar van Lotus. En toen u ook nog Trulli en Kovalainen in huis haalde, meneer Fernandes, in plaats van een stel pay drivers, was ons helemaal duidelijk dat u het meende. En dat fraaie groen, die gele velgen, het typenummer 127 dat met zo veel gevoel voor traditie is gekozen. Petje af, meneer Fernandes, ik had het niet achter u gezocht!
Meneer Windsor, u wilt nog een puntje naar voren brengen? Een officiële inschrijving voor het FIA-wereldkampioenschap F1 van 2010. Ja, dáár hebt u heel goed voor gezorgd. Mijn complimenten. Daar zit meneer Stefanovic nog steeds om verlegen. Net als om een bandencontract. Want alleen op remschijven en een bodemplaat kunnen we niet racen, hè, meneer Stefanovic?
Tja, als ik eerlijk ben: toch ook een beetje eigen schuld. Had u na onze zorgvuldige selectieprocedure maar niet moeten dreigen met het Europese Hof, omdat wij zogenaamd aan elke nieuweling Cosworth-motoren opdrongen. Flauwekul. Prodrive haakte de vorige keer ook al uit zichzelf af – en die hadden wij dan een inschrijving moeten gunnen? En Epsilon-Euskadi heeft weliswaar een schitterend Le Mans-prototype gebouwd, maar dat ding heeft maar een paar keer gereden voordat ze moesten stoppen. Uit geldgebrek! Ja, dan hoeven wij dat boekenonderzoek toch niet eens meer uit te voeren?
Goed, ik weet heus dat meneer Ecclestone er alles aan doet om u alsnog in Bahrein op de grid te krijgen, meneer Stefanovic. En ik geef toe dat de Toyota’s die u lock, stock and barrel hebt gekocht, serieuze F1-auto’s zijn, ook al hebt u zelf een beetje de uitstraling van een Oost-Europese James Bond-schurk. Maar Bernie is niet almachtig, hij is de FIA niet. Wij bepalen nog altijd wie er meedoet en wie niet. Het zou toch van de gekke zijn dat u zomaar een plekje wordt gegund terwijl uw collega’s vóór 29 mei 2009 hun businessplan helemaal op orde moesten hebben? Dan kan voor hetzelfde geld Lola morgen bij ons aankloppen en zeggen dat ze overmorgen willen racen. Zó zit de wereld niet in elkaar!
Hee, wat zit u nu te smoezen met meneer Windsor?
Oorspronkelijk verschenen op Driving-fun.com.