SEO or not to SEO?

Het zal twee jaar geleden zijn geweest. Misschien iets langer, de tijd vliegt tenslotte. Opeens zat ik achter een spreekwoordelijke Remington, met naast me een volle asbak en een fles whisky die al meer dan halfleeg was. Liep ik als webschrijver dan zo achter? Ging ik zo moeizaam met de tijd mee? Een vriend had zojuist gevraagd hoeveel ik wist van SEO.

Het letterwoord SEO is tegenwoordig een buzzword onder copywriters, ook al beslaat hun werkveld maar een beperkt deel van het totale SEO-gebied. Maar toch, zo gaat het verhaal de ronde, zonder kennis van SEO kun je je als webschrijver niet meer in de buitenwereld vertonen. SEO staat voor Search Engine Optimalisation en behelst een verzameling technieken die wordt ingezet om een website zo hoog mogelijk te laten scoren in een zoekmachine. ‘Zoekmachine’ kun je in dit geval gelijkstellen aan Google, want het zijn vooral de eisen van deze zoekdienst waaraan alle bekende en minder bekende SEO-tips zijn opgehangen. SEO is al langere tijd het domein van mediabureaus en -bureautjes die zich achter de schermen bezighouden met voor de leek nogal schimmige ingrepen ter verbetering van de zoekmachinescore. Totdat een stel vooruitstrevende tekstschrijvers in de gaten kreeg dat SEO in de basis neerkomt op woorden. Wie zoekt, zoekt immers met woorden. En woorden zijn het domein van de schrijver, niet van de techneut. Zo drong SEO onze wereld binnen, met zijn nieuwe regels – die soms strijdig zijn met de regels van de taal – en een nieuw instrumentarium.

Het was natuurlijk ook een gat in de markt. Techneuten kunnen niet schrijven, dat is algemeen bekend. En wat is er dan erger dan een website met een torenhoge Google-ranking, maar met een tot het uiterste geoptimaliseerde tekst die zo onleesbaar is dat het pijn aan je ogen doet? Zo werd de ‘SEO-copywriter’ geboren en na een tijdje zelfs de ‘SEO copywriter’, compleet met foute spatie, omdat die nu eenmaal de zoekresultaten verbetert. Wat begon als een nobel initiatief – zoekmachineoptimalisatie mét prettig leesbare teksten van een beroepsschrijver – leek zo van binnenuit te worden uitgehold door schrijvers die SEO-regels boven de regels van de taal stelden. Ja, dat konden de techneuten ook al.

Wat pijnlijker is: de meeste mensen ergeren zich niet eens aan een site met slechte teksten. Waarschijnlijk omdat ze zelf zo belabberd schrijven. Ze zien de fouten en de lelijkheid niet eens. Het gaat de zoekers om informatie. Meestal heel zakelijke informatie. Ze zoeken een loodgieter. Een belastingadviseur. Een tekstschrijver. Wie bovenaan staat, wordt als eerste gebeld. Kortom, de SEO-copywriter kan vooral zichzelf goed verkopen. Net zoals hij andere vakmensen van wie er net als hijzelf duizenden zijn, goed kan verkopen. Dan heeft SEO zin. Een stucadoor kan zijn omzet door SEO zien verdubbelen. Maar er zijn nog andere soorten websites, die net zo commercieel zijn als de site van de stucadoor, maar waar SEO een minder prominente rol speelt. De grote organisaties waarvoor wij werken, hebben zo veel naamsbekendheid en genereren al zo veel links dat een bewust geoptimaliseerde tekst er weinig meer aan kan toevoegen. Webshops zijn een volgende categorie: die hebben misschien nog wel meer baat bij goede beoordelingen op een vergelijkingssite dan bij gevonden worden op een van de producten die ze verkopen. Aan de andere kant van het spectrum heb je sites met zulke unieke inhoud dat ze op de meeste zoekopdrachten toch al bovenaan verschijnen.

De Remington staat er inmiddels niet meer. De asbak is geleegd en de fles whisky is weer opgeborgen in het globevormige drankenkabinet. De vraag of we al op de SEO-bandwagon zijn gesprongen, wordt niet langer beantwoord met ‘REO Speedwagon? Man, wat leef jij in het verleden!’ Maar om nu te zeggen dat SEO een onmisbaar onderdeel van het schrijversvak is geworden? Aan de ene kant wel, want het zou raar zijn als je niet op de hoogte bent van een ontwikkeling die een niet te ontkennen invloed op het métier heeft. Aan de andere kant moet je het niet overdrijven. Een SEO-tekstschrijver kan in zijn eentje niet het gouden ei leggen en mag dat ook niet beloven. Hij moet desgevraagd wel kunnen samenwerken met SEO-specialisten en snappen waar die het over hebben. Is deze website geoptimaliseerd voor SEO? Nee. De tijdsinvestering die daarvoor nodig is, steken we liever in de teksten voor onze klanten, die vaak niet eens op een website komen te staan. Maar als u van ons zo’n geoptimaliseerd stukje tekst nodig hebt, dan laten we ons graag voorstellen aan uw SEO-specialist. Samen maken we er iets moois van.

Oorspronkelijk geplaatst in Wereld, het weblog van Jager & Neyndorff.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.