Is this a man’s world?
Danica Patrick kennen we allemaal. Maar in het kielzog van deze moderne heldin blazen steeds meer vrouwen een partijtje mee in het mannenorkest van de autosport. Meestal in de middenmoot of aan de staart van het veld, maar er zitten ook winnaars tussen. We zetten de aardigste zonnetjes tussen al die lelijke kerels voor je op een rij. Iets leuks om het jaar mee uit te luiden.
Ondanks de hedendaagse hausse in snelle dames – hoewel, alles is ook maar relatief – is het verschijnsel van de vrouwelijke autocoureur geen 21e-eeuws fenomeen. Al vóór de Tweede Wereldoorlog maakten Hélène Delangle en Eliska Junkova met hun ‘artiestennamen’ Mme Hellé-Nice en Elizabeth Junek furore op de Europese circuits. Hun tragische levensverhalen zijn het nalezen absoluut waard. Anne Itier was in 1934 de eerste vrouw die aan Le Mans deelnam. In de naoorlogse jaren waren Maria Teresa de Filippis (op het asfalt) en Pat Moss (op het onverhard) bekende namen.
De eerste dameshausse ontstond in de jaren zeventig en duurde voort tot in de jaren tachtig. In Amerika maakte Lyn St James naam op Indianapolis, terwijl Lella Lombardi, Divina Galica en Desiré Wilson aan de randen van de F1 verschenen. Wilson is de enige vrouw die ooit een F1-race wist te winnen, hoewel dat een race was voor het Aurora-kampioenschap, een nationaal kampioenschap voor oudere F1-auto’s, dat tussen 1978 en 1980 in Groot-Brittannië werd gehouden. Lombardi is de enige vrouw die ooit een (half) WK-punt scoorde. Over unicums gesproken: Michèle Mouton, waarschijnlijk de succesvolste autosportvrouw aller tijden, won in die periode WK-rally’s en maakte zelfs kans op de wereldtitel. In haar voetsporen trad Jutta Kleinschmidt, die vooral van de Dakar-rally bekend werd.
Amerika het meest geëmancipeerd
Verderop in de jaren tachtig beklommen Cathy Muller (zus van toerwagengod Yvan Muller) en Giovanna Amati de monopostoladder. De Italiaanse blondine bereikte zelfs de Formule 1, maar wist zich nooit te kwalificeren. Op nationaal (Duits) niveau lieten Ellen Lohr en Claudia Hürtgen van zich spreken, de laatste overigens nog steeds, tegenwoordig in het FIA GT3. De Zwitserse Lilian Bryner was in de jaren negentig intussen een prominente factor in de prototypes.
Benieuwd naar de overige dames? Kijk verder op Driving-fun.com. Foto: David Shankbone.