Ford versus Ferrari: de vete

Is een F150 een zwalkende pick-up truck of een messcherpe F1-bolide? Je zou het feit dat Ferrari zijn nieuwste F1-wapen F150 heeft gedoopt, een ode kunnen noemen aan de “slechtste auto” die Jeremy Clarkson ooit heeft gereden. Maar Ford USA vat ’t toch anders op: het sleept Ferrari voor de rechter. Daarmee rakelt Ford een vete op die een halve eeuw geleden al begon tussen twee oude mannen: Enzo Ferrari en Henry Ford II.

Al in 2005 wekte Top Gear de toorn van truckliefhebbers aan gene zijde van de Atlantische Oceaan door de Ford F-150 – “op onverklaarbare wijze” het grootste verkoopsucces ter wereld – uit te roepen tot “the worst car he had ever driven”. Je zou zeggen dat het contrast tussen het agrarische voertuig voor Amerikaanse zuiderlingen en de nieuwste volbloedracemachine van Ferrari niet groter kon zijn. Vier wielen en een stuur zijn ongeveer de enige overeenkomsten.

Misbruik?

Twee enorm verschillende markten bovendien: Noord-Amerika voor de pick-up, dan een enorme plas water ertussen, en dan Europa, Azië en, vooruit, Zuid-Amerika voor de liefhebbers van geavanceerde autosport. Wat zou je je als Ford drukmaken? Nou, wel dus, want Ferrari heeft volgens Ford “misbruik gemaakt van het handelsmerk F-150, om daarmee te profiteren van alle goede wil die Ford in dat handelsmerk heeft gestoken.”

Eigenlijk fijn om te weten dus, dat er in Amerika toch nog mensen zijn die de Formule 1 volgen. En net zo waarschijnlijk dat ze bij Ferrari niet eens erbij stilstonden dat er nog iets anders op de aarde rondrijdt met de naam F150, ook al beweert Ford dat beide partijen vooraf contact over de naam hebben gehad. Ook de logo’s van de F-150 en F150 lijken erg op elkaar, zegt Ford, terwijl Ferrari nog eens extra zou meeliften op het succes van hun F-150 door een speciale website voor de F150.

Oude rivaliteit

Wie de auto-industrie en autosport al iets langer volgt, kijkt nergens meer van op. Ford en Ferrari? O hemel, wordt die oude vete nu alweer opgerakeld? In de jaren zestig was het al hommeles tussen de Amerikaanse moloch en het Italiaanse raspaard. Jarenlang probeerde Henry Ford II Ferrari over te nemen. Sterker nog, Enzo Ferrari had zelf de eerste stap gezet in 1963. Hij stuurde een brief naar Ford waarin hij zijn straatautoproductielijn aanbood, zolang hij zelf maar controle bleef houden over de raceactiviteiten.

Even leek er iets moois op te bloeien. De autotak zou Ford-Ferrari gaan heten, de racetak Ferrari-Ford. Als de deal zou zijn getekend, zou vandaag de dag niemand van een website als ferrarif150.com wakker liggen. Maar in Italië gingen onmiddellijk protesten op. Ferrari was nationaal erfgoed, dat verkwansel je niet zomaar. Toen de Amerikanen naar Maranello kwamen met de contracten, weigerde de Oude Man te tekenen. Hij viel over een passage die meldde dat Ferrari voor zijn raceteam de hand op moest houden bij Ford. De Commendatore zette er een streep door en de Ford-delegatie kon met lege handen terug naar Dearborn.

“We’re gonna race ‘em!”

Ford Junior was razend, maar liet zich niet kennen. “We’ll beat his ass. We’re gonna race ‘em!” Op Le Mans, waar Ferrari de edities van 1960, ’61, ’62 en ’63 net had gewonnen. Het duurde even, want het project GT40 beleefde een valse start, maar uiteindelijk slaagde Ford in zijn missie. Ferrari werd afgemaakt op Le Mans, zozeer zelfs dat het in de sportwagenwereld nooit meer de macht werd die het ooit was en besloot zich op de Formule 1 te concentreren. Waar de F150 bijna 50 jaar later het gevolg van is…

Kortom, Ford, wat gij zaait, zult gij oogsten. Naar de rechter stappen? Dat loste de zoon van jullie grondlegger dan toch iets meer in stijl op. Dus kom op, bouw die Ferrari-beul voor Le Mans – want de Ford GT van de familie Robertson (nota bene met dezelfde motor als in de F-150!) gaat het in juni absoluut niet redden tegen de nieuwe 458 GTC – en geef antwoord op de manier waarop Henry II dat Italiaanse operettefiguur van repliek diende. Of doe ’t anders met bruut geweld. Sommige F-150-bezitters hebben al laten zien hoe makkelijk dat is met zo’n onbestuurbaar bakbeest:

Ferrari heeft intussen al geantwoord. Het nieuwste persbericht van de Scuderia over de F1-test op Jerez rept plotseling, zonder verdere uitleg, van de “F150th Italia”. Sneaky… En wat zou HRT doen als straaljagerbouwer General Dynamics opeens op de stoep staat met een dwangbevel tegen het gebruik van de naam F111?

Oorspronkelijk verschenen op Driving-fun.com. Foto Ford/Ferrari, Goodwood Revival 2008: richebets

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.