DF’s grote F1-voorbeschouwing 2011

Red Bull RB7

Voor het echie

Na een lange testwinter en twee weken uitstel gaat het komend weekend dan toch gebeuren: in Australië slaan de F1-motoren weer aan, nu voor het echie. Hoe staan de kaarten ervoor? DF loopt het veld met je door, team voor team, auto voor auto, coureur voor coureur.

Het F1-seizoen 2011 kent dit jaar 19 races – tenminste, als de ‘uitgestelde’ GP van Bahrein definitief niet doorgaat, waar gezien de staat van beleg in het Golfstaatje tot nu toe alle kans op is. De kalender lijkt in grote lijnen op die van 2010, maar kent toch een paar verschillen. Het opvallendste nieuwtje is natuurlijk het debuut van de GP van India, die Bernie’s droom van een waarlijk wéreldkampioenschap opnieuw een stukje echter maakt. Verder wisselen Turkije en Monaco van plaats om het prinsdom zijn traditionele weekend na Hemelvaart te gunnen en krijgt Brazilië wederom de eer van de slotrace.

  1. Australië, Melbourne, 27 maart
  2. Maleisië, Sepang, 10 april
  3. China, Shanghai, 17 april
  4. Turkije, Istanbul Park, 8 mei
  5. Spanje, Barcelona, 22 mei
  6. Monaco, Monte Carlo, 29 mei
  7. Canada, Montreal, 12 juni
  8. Europa, Valencia, 26 juni
  9. Groot-Brittannië, Silverstone, 10 juli
  10. Duitsland, Nürburgring, 24 juli
  11. Hongarije, Hungaroring, 31 juli
  12. België, Spa, 28 augustus
  13. Italië, Monza, 11 september
  14. Singapore, Singapore, 25 september
  15. Japan, Suzuka, 9 oktober
  16. Zuid-Korea, Yeongam, 16 oktober
  17. India, Jaypee, 30 oktober
  18. Abu Dhabi, Yas Marina, 13 november
  19. Brazilië, Interlagos, 27 november

Op deze 19 circuits wordt het de vraag hoe de 22 coureurs die dit seizoen van start gaan, overweg kunnen met al het nieuws voor 2011: KERS, de beweegbare achtervleugel, nieuwe Pirelli-banden. 2010 was al een geweldig spannend seizoen. Zou het door de nieuwste maatregelen nóg spannender worden, met ook meer inhaalacties?

Red Bull Racing

Organisatie: Red Bull Racing Ltd., Milton Keynes, UK
Constructeur: RBR-Renault
Chassis: Red Bull RB7
Motor: Renault RS27-2011 2.4 V8
Coureurs: 1. Sebastian Vettel (D), 2. Mark Webber (AUS)
Reservecoureur: Jean-Eric Vergne (F)
Partners: Infiniti, Renault, Total, Rauch, Pepe Jeans, FXDD, Casio, Singha, Hangar-7, Pirelli, Platform, Siemens, Red Bull Mobile, Ansys, Hexagon, Firehole

Het team rondom het energiedrankjesimperium van Dietrich Mateschitz wist in 2010 beide titels te veroveren en wil daar in 2011 uiteraard een vervolg aan geven. Het liefst zien de Britten die racen onder Oostenrijkse vlag de slag om het kampioenschap net iets minder spannend dan vorig jaar verlopen. Toen gaf het team, nog onervaren in de titelstrijd, te veel cadeautjes weg door onbetrouwbaarheid en onhandig rijdersmanagement. Ook de coureurs bleven niet zonder fouten. Heeft Red Bull ook dit jaar de snelste auto? Het heeft er alle schijn van, maar Ferrari is wel dichter in de buurt. De overige concurrenten lijken opnieuw op respectabele afstand te staan.

Sebastian Vettel
Wereldkampioen in: 2010. Overwinningen: 10. Poles: 15. Snelste ronden: 6. WK-punten: 381. GP-deelnames: 62. Andere titels: Duits Formule BMW 2004.

Mark Webber
Hoogste WK-klassering: 3e in 2010. Overwinningen: 6. Poles: 6. Snelste ronden: 6. WK-punten: 411,5. GP-deelnames: 157.

Sebastian Vettel tekende onlangs bij tot 2014, hetgeen ongetwijfeld betekent dat het technische team van Red Bull – met de ongeëvenaarde Adrian Newey – op de lange termijn bij elkaar blijft. Met het zelfvertrouwen van een langetermijncontract en zijn eerste titel op zak kan de jonge Duitser in 2011 alleen maar beter worden. Wordt het opnieuw mot met Mark Webber? De Australiër zinspeelde er al op door te beweren dat het risico erinzit als de RB7 net zo oppermachtig blijkt als de RB6. Twee figuren die niet willen toegeven: het is een luxeprobleem voor elk team. Wordt 2012 intussen het laatste seizoen voor Mark Webber? Als het aan hem ligt, sluit hij zijn carrière graag op het hoogtepunt af. In de wandelgangen doet de naam van zijn opvolger al de ronde: Lewis Hamilton…

Vodafone McLaren Mercedes

Organisatie: McLaren International Ltd, Woking, UK
Constructeur: McLaren-Mercedes
Chassis: McLaren MP4-26
Motor: Mercedes FO108Y 2.4 V8
Coureurs: 3. Lewis Hamilton (GB), 4. Jenson Button (GB)
Reservecoureur: Pedro de la Rosa (E)
Testcoureur: Gary Paffett (GB)
Partners: Vodafone, Johnnie Walker, aigo, Hugo Boss, Santander, Hilton, TAG Heuer, xtb, Aon
Technische partners: Mobil, Pirelli, SAP
Leveranciers: FedEx, Olympus, Kenwood, Sonax, GS Yuasa, Enkei, Akebono, Kangaroo TV, Yamazaki Mazak, Belte, Sports Marketing Surveys, Koni, Nescafé, NGK, Lenovo, AkzoNobel

Halverwege 2010 stond McLaren er nog uitermate rooskleurig voor, maar Hamilton en Button moesten in de tweede helft van het seizoen hun titelaspiraties opgeven. Die tegenvallende tweede seizoenshelft leidde tot een agressieve ontwerpaanpak voor 2011. Het lijkt erop alsof McLaren zich daarmee in de eigen voet heeft geschoten. De radicale MP4-26 was niet op tijd klaar, leed aan onnoemelijk veel kinderziekten en was bovendien niet snel. Als noodoplossing heeft het team nu besloten om het innovatieve uitlaatsysteem van de auto te halen. “Daar winnen we zeker een seconde mee!” riep teambaas Martin Whitmarsh, alsof het om een upgrade ging. Feitelijk is het natuurlijk een zwaktebod en een wanhoopsdaad. Maar wie weet…

Lewis Hamilton
Wereldkampioen in: 2008. Overwinningen: 14. Poles: 18. Snelste ronden: 8. WK-punten: 494. GP-deelnames: 71. Andere titels: F3 Euroseries 2005, GP2 2006.

Jenson Button
Wereldkampioen in: 2009. Overwinningen: 9. Poles: 7. Snelste ronden: 3. WK-punten: 542. GP-deelnames: 189.

Hamilton en Button laten intussen dappere geluiden horen over de tegenvallende MP4-26. De auto is sneller dan hij in de tests leek, zeggen ze allebei, het komt er alleen nog niet uit. Button is er vrij laconiek onder; hij kent zijn sterke en zwakke punten, en heeft met zijn titel van 2009 al meer gekregen dan hij ooit mocht hopen. Voor de jonge Lewis – naast Alonso en Vettel algemeen beschouwd als het grote talent van zijn generatie – is het een stuk moeilijker te slikken. “Mijn talent is alleen te bewijzen met titel na titel”, zei de kampioen van 2008 deze week. “Eén of twee titels is niet genoeg.” Hij zei er nog net niet bij dat die ambitie niet bij McLaren te verwezenlijken was.

Scuderia Ferrari Marlboro

Organisatie: Ferrari SpA, Maranello, Italië
Constructeur: Ferrari
Chassis: Ferrari 150 Italia
Motor: Ferrari 056 2.4 V8
Coureurs: 5. Fernando Alonso (E), 6. Felipe Massa (BR)
Reservecoureur: Jules Bianchi (F)
Sponsors: Philip Morris, FIAT, Santander, Shell, Acer, AMD, Kaspersky
Leveranciers: Pirelli, Tata, Puma, Magneti Marelli, SKF, OIIR, Brembo, Iveco, NGK, BBS, Schuberth, Technogym

Ferrari was er deze winter als de kippen bij. In tegenstelling tot vorig jaar waren de Italianen de eerste met een nieuwe auto. Tijdens de tests legden ze bovendien de meeste kilometers af en waren ze voortdurend van voren te vinden. Het gedoe rond de typenaam (van F150 naar F150º Italia naar 150 Italia) was een minimale verstoring van een verder perfect verlopen voorbereiding. Het debacle van Abu Dhabi heeft iedereen in Maranello op scherp gezet, zo veel is duidelijk. Het is moeilijk kiezen tussen Ferrari en Red Bull; het lijkt op een nek-aan-nekrace tussen de twee. Wel is het zonneklaar dat de rest er vooralsnog niet aan te pas komt.

Fernando Alonso
Wereldkampioen in: 2005, 2006. Overwinningen: 26. Poles: 20. Snelste ronden: 18. WK-punten: 829. GP-deelnames: 157. Andere titels: Open Formula Nissan 1999.

Felipe Massa
Hoogste WK-klassering: 2e in 2008. Overwinningen: 11. Poles: 15. Snelste ronden: 12. WK-punten: 464. GP-deelnames: 133. Titels: Braziliaans Formule Chevrolet 1999, Formule Renault Eurocup 2000, Euro F3000 2001.

Fernando Alonso wordt alom gezien als de compleetste coureur van het huidige veld, dat zelfs zonder Robert Kubica nog bulkt van het talent. In 2010 overvleugelde hij zijn teamgenoot Massa volledig, ook al was daar één keer hulp voor nodig. De man die net als Schumacher in zijn beste dagen een team kan voortstuwen, zal in 2011 met volle overgave zijn langverwachte derde titel najagen. De Spanjaard heeft één voordeel. Het startnummer 5 heeft veruit de meeste wereldtitels op zijn naam staan. Aan het illustere palmares van dat geluksgetal voegde Sebastian Vettel er vorig jaar wéér eentje toe. En Massa? Die heeft maar één missie: laten zien dat hij na zijn Hongaarse onfortuin van 2009 toch nog de Massa van 2008 kan zijn.

Mercedes GP Petronas F1 Team

Organisatie: Mercedes Grand Prix Ltd, Brackley UK
Constructeur: Mercedes
Chassis: Mercedes MGP W02
Motor: Mercedes FO108Y 2.4 V8
Coureurs: 7. Michael Schumacher (D), 8. Nico Rosberg (D)
Partners: Petronas, Autonomy, Aabar, MIG, Deutsche Post, Henri Lloyd, Monster Energy, Graham, Allianz, Standox
Leveranciers: Alpinestars, Endless, Lincoln Electric, StarTrac, STL

Was het wonderjaar van Brawn en Button dan toch een toevalstreffer? Toen Mercedes het verrassende kampioensteam van 2009 overnam, dachten de Duitsers ongetwijfeld dat ze voor prikkie twee titels kochten – zeker toen ze ook nog de Grote Schumacher wisten te strikken voor een glorieuze comeback. Het viel allemaal erg tegen in 2010. De eerste ‘Mercedes’ bleek nog gewoner dan de Brawn tegen het eind van 2009 al was, en de W02 leek al even middelmatig te zijn. Een stevige upgrade die tijdens de laatste test in Barcelona werd uitgeprobeerd, was veelbelovend, maar de middenmoters hebben Mercedes duidelijk in het vizier.

Michael Schumacher
Wereldkampioen in: 1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004. Overwinningen: 91. Poles: 68. Snelste ronden: 76. WK-punten: 1441. GP-deelnames: 267. Andere titels: Duits Formule 3 1990.

Nico Rosberg
Hoogste WK-klassering: 7e in 2009 & 2010. Beste raceklassering: 2e (Singapore 2008). Snelste ronden: 2. WK-punten: 217,5. GP-deelnames: 89. Titels: GP2 2005.

Schumacher en Rosberg konden in 2010 moeilijk overweg met de harde Bridgestones, hoewel de zoon van Keke zijn stijl beter wist aan te passen dan de grootmeester zelve. De Pirelli’s lijken met hun snelle slijtpatroon iets beter te zijn, terwijl ook de W02 meer is afgestemd op de banden dan het team ooit lukte met de W01. Er zullen vanwege het grote bandenverval dit jaar veel meer pitstops komen, wat op het lijf geschreven lijkt van ‘sprintmeister’ Schumi. In de tests liet de veteraan in ieder geval zien dat hij minstens zo snel is als de vergeten belofte Nico Rosberg. Vorig jaar zagen de meeste mensen over het hoofd hoe ongelooflijk sterk (en foutloos) diens seizoen eigenlijk was. Laten we voor Nico hopen dat hij dit jaar niet alsnog ondersneeuwt onder het sportieve en politieke talent van zijn lepe teamgenoot.

Lotus Renault GP

Organisatie: Lotus Renault GP Ltd., Enstone, UK
Constructeur: Renault
Chassis: Renault R31
Motor: Renault RS27-2011 2.4 V8
Coureurs: 9. Nick Heidfeld (D), 10. Vitaly Petrov (RUS)
Reservecoureurs: Bruno Senna (BR), Romain Grosjean (F)
Testcoureurs: Fairuz Fauzy (MAL), Jan Charouz (CZ), Ho-Pin Tung (CN)
Partners: Lotus Cars, Total, Renault, Genii, TW Steel, Lada, Suncore, Sibur, Trina Solar, Vyborg Shipyard, Flagman, Japan Rags, Pirelli
Technische partners en leveranciers: Altran, Boeing, CD-adapco, DigiPen, Elysium, GF AgieCharmilles, Magneti Marelli, Network Appliance, OMP, OZ, Piquadro, Processia Solutions, Symantec, Vistagy, Barco, Matrix, FitLinox, ATB Sales

Waar McLaren de mist in ging met zijn radicale uitlaatoplossing, lijkt Renault garen te spinnen bij zijn revolutionaire ‘forward exhaust’. Het team – inmiddels voor 0% eigendom van Renault – had niet voor niets zijn zinnen gezet op zijn eerste GP-overwinning na de tweede eindejaarszeges van Fernando Alonso in 2008. Daarmee zou ook de nieuwe hoofdsponsor (en naar verluidt grootaandeelhouder) Group Lotus zijn tomeloze autosportambities kunnen waarmaken, zeker omdat de autofabrikant nog altijd in een bitter juridisch gevecht is gewikkeld met het F1-team Team Lotus, dat zich naar de smaak van Group Lotus niet snel genoeg ontwikkelde om het te blijven steunen. Hoe verschrikkelijk was daarom het nieuws dat Robert Kubica werd uitgeschakeld door een rallyongeluk in Italië. Het team stelde zijn verwachtingen bij en hoopt nu alsnog te kunnen verrassen met Nick Heidfeld en Vitaly Petrov.

Nick Heidfeld
Hoogste WK-klassering: 5e in 2007. Beste raceklassering: 2e (Monaco & Europa 2005, Canada 2007, Australië, Canada, Groot-Brittannië & België 2008, Maleisië 2009). Poles: 1. Snelste ronden: 2. WK-punten: 225. GP-deelnames: 171. Titels: Duits Formule 3 1997, F3000 1999.

Vitaly Petrov
Hoogste WK-klassering: 13e in 2010. Beste raceklassering: 5e (Hongarije 2010). WK-punten: 27. GP-deelnames: 19.

Heidfeld verzekerde zichzelf van een herstart van zijn vastgelopen carrière door fantastisch te testen voor Renault op Jerez. Misschien is Quick Nick niet het grote talent waarvoor Robert Kubica wordt gehouden, maar in hun gezamenlijke tijd bij BMW Sauber wist Heidfeld de Pool altijd bij te houden en geregeld zelfs voor te blijven. Dat geldt overigens voor de meeste beroemde teamgenoten van de Duitser: vraag maar aan Webber, Massa en Räikkönen. De R31 zal ongetwijfeld wéér niet de auto zijn waarmee Heidfeld eindelijk zijn eerste GP-zege kan binnenhalen, maar podiumplaatsen moeten erin zitten. Voor Petrov, die zich tijdens de tests van zijn beste kant liet zien, voldoet alleen een flinke stapel punten en dezelfde foutloosheid die hem in de apotheose van 2010 in Abu Dhabi zo beroemd maakte. Het zit erin, maar komt het er ook uit?

AT&T Williams

Organisatie: WilliamsF1 Ltd, Grove, UK
Constructeur: Williams-Cosworth
Chassis: Williams FW33
Motor: Cosworth CA2-2011 2.4 V8
Coureurs: 11. Rubens Barrichello (BR), 12. Pastor Maldonado (YV)
Reservecoureur: Valtteri Bottas (FIN)
Partners: AT&T, PDVSA, Randstad, ORIS, Thomson Reuters

Het is alweer jaren geleden dat Williams een winnende constructeur was. Het huwelijk met BMW was nooit gelukkig, maar achteraf heeft de scheiding beide partijen weinig goeds gebracht. Inmiddels behoort Williams tot de kleinere teams die af en toe tot een uitschieter in staat zijn, maar meer dan punten sprokkelen zit er ook dit jaar niet in. De beursgang in Frankfurt en de (weinig fortuinlijke) hybride nevenactiviteiten zullen daar voorlopig geen verandering in brengen. Ze consolideren hooguit het gevoelige verlies dat Williams leed na het vertrek van sponsors RBS, AirAsia en Allianz. De FW33 is zo op het eerste oog een prima auto, waarmee het team tot aan de voorhoede van de middenmoot kan reiken.

Rubens Barrichello
Hoogste WK-klassering: 2e in 2002 & 2004. Overwinningen: 11. Poles: 13. Snelste ronden: 17. WK-punten: 654. GP-deelnames: 303. Titels: Formule Opel Lotus 1990, Brits Formule 3 1991.

Pastor Maldonado
Debutant. Promoveert uit de GP2. Titels: GP2 2010.

Met twee Zuid-Amerikaanse coureurs slaat Williams op het rijdersvlak een heel andere richting in, eentje die met Juan Pablo Montoya niet zo best beviel. Gelukkig is Rubens Barrichello weliswaar een emotioneel wezen, maar wel eentje die zich goed kan beheersen. De racesnelheid zit er nog altijd goed in bij de GP-recordhouder, maar zo snel kwalificeren als Nico Rosberg voorheen voor Williams deed, zal er voor hem niet meer in zitten. Wat dat betreft had Williams beter Nico Hülkenberg kunnen vasthouden, ook al was het team het primadonna-gedrag van de jonge Duitser heimelijk meer dan zat. In zijn plaats komt nu de coureur die de Hulk opvolgde als GP2-kampioen. Is Pastor Maldonado een pay driver omdat hij half Venezuela stickers laat plakken op de FW33? Je wordt niet zomaar GP2-kampioen, maar de Venezolaan deed het pas in zijn vierde jaar, terwijl Hülkenberg dat kunstje in zijn debuutjaar flikte. Vóór die tijd was Maldonado uiterst wisselvallig. Hij zal 110% zijn best moeten doen om het twijfelachtige F1-jaar van Vitaly Petrov – ook al zo’n GP2-veteraan – te overtreffen.

Force India F1 Team

Organisatie: Force India F1 Ltd., Silverstone, UK
Constructeur: Force India-Mercedes
Chassis: Force India VJM04
Motor: Mercedes FO108Y 2.4 V8
Coureurs: 14. Adrian Sutil (D), 15. Paul di Resta (GB)
Reservecoureur: Nico Hülkenberg (D)
Partners: Kingfisher, Medion Mobile, Whyte & Mackay, Royal Challenge, Vladivar, UB Group, EADS/Airbus, Reebok, Pirelli

Met de eerste thuis-GP voor de boeg (behalve die op de Britse thuisbasis Silverstone) is het team van Force India er uiteraard extra op gebrand om in 2011 goed voor de dag te komen. De kans daarop is echter vrij gering. Nadat het voormalige Jordan-, Midland- en Spyker-team in 2009 eindelijk leek door te breken, kon het vorig jaar die belofte niet inlossen. In de tweede seizoenshelft zakte het team steeds verder weg, ook door het vertrek van technisch directeur James Key naar Sauber. De nieuwe VJM04 was laat deze winter en liet tijdens de resterende tests niets zien dat erop wijst dat Force India zich in 2011 aan de middenmoot kan onttrekken. Sterker nog, nu Sauber en Toro Rosso verrassend voor de dag komen, lijkt Force India het eerste doelwit te zijn voor Lotus.

Adrian Sutil
Hoogste WK-klassering: 11e in 2010. Beste raceklassering: 4e (Italië 2009). Snelste ronden: 1. WK-punten: 53. GP-deelnames: 71. Titels: Japans Formule 3 2006.

Paul di Resta
Debutant. Promoveert uit het DTM. Titels: F3 Euroseries 2006, DTM 2010.

Nadat hij begin 2010 werd ‘genoemd’ voor een plaats bij Renault en Williams, blijft Adrian Sutil uiteindelijk toch weer een jaar bij het team dat hem dankzij zijn Medion-geld in de Formule 1 binnenhaalde. Ook nu maken die Duitse centen Sutil tot vaste waarde bij Force India. Hij is razendsnel in de kwalificatie en ijzersterk in de regen, twee pluspunten die allebei zijn talent bewijzen. Maar net zo makkelijk valt hij in de race weer eens ten prooi aan het rode waas dat hij aan het begin van vorig seizoen voor zijn ogen leek te hebben weggetrokken. Zijn genante GP van Korea bewees dat het nog altijd kan opduiken. Regerend DTM-kampioen Paul di Resta mag het naast Sutil proberen. De Europees F3-kampioen van 2006 leek te zijn overgeslagen, maar net op tijd herinnerde Mercedes zich dat de Schot in die titelstrijd zijn toenmalige teamgenoot Sebastian Vettel met gelijke middelen versloeg.

Sauber F1 Team

Organisatie: PP Sauber AG, Hinwil, Zwitserland
Constructeur: Sauber-Ferrari
Chassis: Sauber C30
Motor: Ferrari 056 2.4 V8
Coureurs: 16. Kamui Kobayashi (J), 17. Sergio Pérez (MEX)
Reservecoureur: Esteban Gutiérrez (MEX)
Partners: Telmex, Claro, Telcel, José Cuervo, Certina, Pirelli, Emil Frey, Mad Croc
Technische partners: Ansys, Dalco, OZ, Scalp, Thomann Nutzfahrzeuge, Walter Meier, ZF-Sachs, Bruetsch-Rueegger, Magneti Marelli, Mitsubishi Electric, Oerlikon Balzers, Pilatus, Riedel, Jean Jacques Ruechti, Tiktak

De vorig jaar nog zo witte Sauber krijgt het komende jaar flink wat meer belettering. Voornamelijk uit Mexico, want ’s werelds rijkste man – de telecommagnaat Carlos Slim – heeft een zakcentje uitgetrokken voor het kwakkelende Zwitserse team, dat nu weer geheel in handen is van zijn naamgever. De nieuwe hoofdontwerper James Key is Saubers tweede belangrijke pion. De C29 van vorig jaar profiteerde al van diens inbreng, waardoor Sauber een sterk tweede halfjaar beleefde. De nieuwe C30 (geen Volvo!) was een van de grote verrassingen van de winter. Gaat dat er in het echt ook uitkomen of was Sauber aan het racen voor de bühne?

Kamui Kobayashi
Hoogste WK-klassering: 12e in 2010. Beste raceklassering: 6e (Abu Dhabi 2009, Groot-Brittannië 2010). WK-punten: 35. GP-deelnames: 21. Titels: Formule Renault Eurocup 2005, GP2 Asia 2009.

Sergio Pérez
Debutant. Promoveert uit de GP2 (2e in 2010). Titels: Brits Formule 3 (National Class) 2007.

Slim bracht twee juniors uit zijn Telmex-talentenprogramma mee. Esteban Gutiérrez, de nieuwe GP3-kampioen, wordt de reservecoureur. Sergio Pérez maakt na zijn tweede plaats in het GP2-kampioenschap van 2010 de opstap naar de F1. Hij is niet het allergrootste talent, maar wel een bijtertje dat voor niemand bang is. In de tests heeft hij zich al een paar keer van zijn voordeligste kant laten zien. De jonge Mexicaan moet het wel opnemen tegen Kamui Kobayashi, die al in zijn tweede volle seizoen de leider in een team wordt. De flegmatieke Japanner moet het aankunnen, want vorig jaar was hij De la Rosa en Heidfeld toch al de baas. Zo zie je maar dat de vorm in de lagere klassen lang niet altijd iets zegt: Kobayashi was weliswaar ooit kampioen in de Formule Renault Eurocup in 2005, maar leek vast te lopen in de GP2. De invalbeurt bij Toyota bleek zijn redding en sindsdien behoort Kamui door zijn fabelachtige inhaalacties tot de geliefdste coureurs van de jongste generatie.

Scuderia Toro Rosso

Organisatie: Scuderia Toro Rosso SpA, Faenza, Italië
Constructeur: STR-Ferrari
Chassis: Toro Rosso STR6
Motor: Ferrari 056 2.4 V8
Coureurs: 18. Sébastien Buemi (CH), 19. Jaime Alguersuari (E)
Reservecoureur: Daniel Ricciardo (AUS)
Partners: Red Bull, Hangar-7, Pirelli, VW, Red Bull Mobile, Advanti

In 2010 deed Toro Rosso voor spek en bonen mee, zelfs meer nog dan in 2009, een seizoen waarin het voormalige Minardi al moest afkicken van de verwenperiode die Sebastian Vettel de Italianen schonk. Het team uit Faenza staat al jaren te koop, maar zolang Dietrich Mateschitz de rekeningen namens Red Bull betaalt, houdt hij het bedrijf wel keurig overeind – ook nu het team weer zijn eigen chassis moet ontwerpen. Dit jaar gokte Toro Rosso op innovatie, want nog zo’n seizoen als 2010 – waarom zou je? Net als bij Renault lijkt de gok zijn vruchten af te werpen, want de Italiaanse rode stier was bij vlagen verrassend snel tijdens de tests. Technisch directeur Giorgio Ascanelli vermoedt zelfs een positie ruim in de middenmoot en rekent vooral in het begin van het seizoen op punten, totdat de teams met grotere budgetten langszij komen.

Sébastien Buemi
Hoogste WK-klassering: 16e in 2009 & 2010. Beste raceklassering: 7e (Australië & Brazilië 2009). WK-punten: 14. GP-deelnames: 36.

Jaime Alguersuari
Hoogste WK-klassering: 19e in 2010. Beste raceklassering: 9e (Maleisië & Abu Dhabi 2010). WK-punten: 5. GP-deelnames: 26. Titels: Brits Formule 3 2008.

Red Bull-juniors Buemi en Alguersuari blijven aan, maar liggen onder vuur van de beste Red Bull-junior sinds Vettel. De Australiër Daniel Ricciardo – Brits F3-kampioen van 2009 en vorig jaar bijna kampioen in de Formule Renault 3.5 – verbaasde vriend en vijand met schitterende tijden tijdens de talententest in Abu Dhabi en daarna in de reguliere tests in het voorseizoen. Ricciardo neemt elke GP-vrijdagochtend de plaats in van Buemi of Alguersuari, zodat hij voorzichtig ervaring kan opdoen. Red Bull is terecht zuinig op hem, want misschien is hij op de lange termijn wel de opvolger van Mark Webber. Wie moet er volgend jaar voor hem wijken bij Toro Rosso? Alguersuari – in 2008 Ricciardo’s voorganger als Brits F3-kampioen – kreeg vorig jaar langzaam maar zeker de overhand op de iets ervarener Buemi, maar de Zwitser was deze winter weer sterker.

Team Lotus

Organisatie: 1Malaysia Racing Team Ltd., Hingham, Norfolk, UK
Constructeur: Lotus-Renault
Chassis: Lotus T128
Motor: Renault RS27-2011 2.4 V8
Coureurs: 20. Jarno Trulli (I), 21. Heikki Kovalainen (FIN)
Reservecoureur: Karun Chandhok (IND)
Testcoureurs: Luiz Razia (BR), Davide Valsecchi (I), Ricardo Texeira (ANG)
Partners: Tune Group, Naza, Renault, Air Asia, EQ8, CNN, Pirelli

Lotus was vorig jaar met gemak de sterkste van de drie nieuwe teams en zal die prestatie dit jaar met evenzoveel gemak evenaren. Het team krijgt de beschikking over de achtertrein van Red Bull, compleet met Renault-motor. De Maleisische teambaas Tony Fernandes – eigenaar van luchtvrachtmaatschappij AirAsia – heeft bovendien wel wat vet op de botten. Het is jammer dat een gedeelte van dat vet komend jaar opgaat aan advocaten, want Team Lotus zal ongetwijfeld meer in de pers komen door de vete met autofabrikant Lotus (dat Renault sponsort) dan door zijn resultaten. De ruzie krijgt steeds onsmakelijkere trekjes en wordt met de week ondoorzichtiger, zeker nu David Hunt zich tegen Fernandes keert. Hunt was de eigenaar van de historische naam Team Lotus en verkocht eind 2010 de rechten daarvan aan Fernandes. Daar wil hij nu op terugkomen – koren op de molen van het andere Lotus. Is Hunt een ordinaire geldwolf of heeft Fernandes zijn woord niet gehouden?

Jarno Trulli
Hoogste WK-klassering: 6e in 2004. Overwinningen: 1. Poles: 4. Snelste ronden: 1. WK-punten: 244,5. GP-deelnames: 234. Titels: Duits Formule 3 1996.

Heikki Kovalainen
Hoogste WK-klassering: 7e in 2007 & 2008. Overwinningen: 1. Poles: 1. Snelste ronden: 2. WK-punten: 105. GP-deelnames: 71. Titels: World Series by Nissan 2004.

Met Trulli en Kovalainen kiest Lotus voor stabiliteit, ervaring en coureurs die gewoon een salaris krijgen – een beslissing waarmee Fernandes vorig jaar al bewees uit het goede racehout gesneden te zijn en die bovendien dubbel en dwars werd uitbetaald door de tiende plaats in het constructeurs-WK. Merkwaardiger is zijn keuze voor een waar eskader aan reserve- en testpiloten, die (op kersverse aanwinst Chandhok na) allemaal hun winterkilometertjes kregen maar waarschijnlijk de rest van het jaar mogen teren op de eer. Daar staat tegenover dat Razia en Valsecchi het hele seizoen racen voor het nieuwe GP2-team van Fernandes, toepasselijk AirAsia genaamd.

HRT F1 Team

Organisatie: Hispania Racing Formula 1 Team, Madrid, Spanje (met steun van Kolles Racing, Greding, Duitsland)
Constructeur: HRT-Cosworth
Chassis: HRT F111
Motor: Cosworth CA2-2011 2.4 V8
Coureurs: 22. Narain Karthikeyan (IND), 23. Vitantonio Liuzzi (I)
Partners: Grupo Hispania, Tata

HRT werd in 2010 het nieuwe lachertje van de Formule 1. Het Spaanse team, dat kort voor de start van het seizoen herrees uit de as van Campos en Dallara, ging zonder één ronde te hebben getest naar de GP van Bahrein. Dit jaar is het in Melbourne ondanks een hele winter voorbereiding niet anders. De kans dat de Spanjaarden met Duitse hulp de rode lantaarn uit handen kunnen geven, is dus vrij gering. De auto voor 2011 is zogenaamd nieuw ontworpen door ex-BAR- en Williams-ontwerper Geoff Willis, maar wie foto’s van de F110 en de nieuwe F111 (geen straaljager!) naast elkaar legt, ziet grote overeenkomsten, de complete achtertrein van Williams ten spijt. Het kan bijna niet anders of de monocoque is feitelijk hetzelfde. Alleen het kekke kleurenschema van een Hollywood-designer verhult die afkomst voor de argeloze toeschouwer. De vele bedelboodschappen van het kaliber ‘Uw advertentie hier’ versterken daarentegen het vermoeden dat zelfs het budget van Toro Rosso nog riant is in vergelijking met de riemen waarmee de Spanjaarden moeten roeien.

Narain Karthikeyan
Hoogste WK-klassering: 18e in 2005. Beste raceklassering: 4e (USA 2005). WK-punten: 5. GP-deelnames: 19.

Vitantonio Liuzzi
Hoogste WK-klassering: 15e in 2010. Beste raceklassering: 6e (China 2007, Zuid-Korea 2010). WK-punten: 26. GP-deelnames: 63. Titels: F3000 2004.

De rijdersbekendmakingen lieten al evenzeer lang op zich wachten. Uiteindelijk werd Narain Karthikeyan genomineerd voor de eerste HRT. Zijn Tata-sponsoring werd in liefde aangenomen, maar de Indiër heeft al vijf jaar geen F1-auto meer gereden. Daarna duurde het nog een eeuwigheid voordat uiteindelijk Tonio Liuzzi toch de tweede HRT tot zijn beschikking kreeg. De Italiaan werd ondanks zijn contract de deur gewezen bij Force India, het team waarvoor wel vaker contracten niet heilig zijn. Liuzzi zal HRT ongetwijfeld vooruithelpen, maar of hetzelfde geldt voor zijn carrière is nog maar de vraag.

Marussia Virgin Racing

Organisatie: Manor Motorsport, Dinnington, Sheffield, UK
Constructeur: Virgin-Cosworth
Chassis: Virgin MVR-02
Motor: Cosworth CA2-2011 2.4 V8
Coureurs: 24. Timo Glock (D), 25. Jérôme D’Ambrosio (B)
Reservecoureur: Sakon Yamamoto (J)
Partners: Marussia, QNet, Quantel, USTGlobal, Quick, Pirelli, LDC, RTR, BGN, PerkinElmer, Carbon Green, CSC, Kappa, Nexa Autocolor, LG, Armin

Het nieuwe speeltje van Richard Branson baarde opzien met de eerste raceauto die volledig het resultaat was van Computational Fluid Dynamics (CFD). Freelance-ontwerper Nick Wirth – ooit van Simtek – is de pionier van het ontwerpen zonder windtunnel, puur op basis van luchtstroomsimulaties die door supercomputers worden doorgerekend. Dat werkte uitstekend voor de eveneens met CFD ontworpen Acura- en HPD-prototypes uit de ALMS, maar de F1 blijkt toch een geval apart. De VR-01 was geen wonderkind en uit de tests van de afgelopen maanden blijkt dat de MVR-02 misschien nog wel slechter is dan zijn voorganger. De associatie met de vage Russische sportwagenbouwer Marussia helpt daar geen lieve moer aan. Als HRT denkt een kans te maken om niet langer de hekkensluiter van de F1 te zijn, dan ligt dat volledig aan een mislukte tweede Virgin.

Timo Glock
Hoogste WK-klassering: 10e in 2008 & 2009. Beste raceklassering: 2e (Hongarije 2008, Singapore 2009). Snelste ronden: 1. WK-punten: 51. GP-deelnames: 56. Titels: GP2 2007.

Jérôme D’Ambrosio
Debutant. Promoveert uit de GP2 (12e in 2010).

Dat Virgin vasthoudt aan Timo Glock, is alleen maar verstandig. De Duitser viel vorig jaar op door een montere geest, net als Heikki Kovalainen bij Lotus totaal niet geplaagd door zijn nieuwe lot aan de staart van het veld. Dat de tweede Virgin wordt verkocht aan de hoogste bieder, bewijst dat de operatie rondom het voormalige F3-team Manor van John Booth nog steeds een low-budget-inspanning is. De Belg Jérôme D’Ambrosio – qua GP2-duurvermogen vergelijkbaar met Maldonado en Petrov – kreeg ‘m uiteindelijk, na stevig blufwerk van Gravity, het coureursmanagementbureau rondom dezelfde mensen die via flitskapitalist Genii Capital bij Renault de dienst uitmaken: Gérard Lopez en D’Ambrosio’s voormalige GP2-teambaas Eric Boullier. Giedo van der Garde viste daardoor achter het net, maar het is maar de vraag of dat voor Giedo zo’n straf is.

Oorspronkelijk geplaatst op Driving-fun.com.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.