Meer afvallers, controversiële opzet voor 2012
Die dikke luide supercars mogen een hit zijn bij het publiek, toch bevindt het wereldkampioenschap GT1 zich in zwaar weer. Voor het raceweekend op de Sachsenring is het aantal auto’s naar 17 gezakt, terwijl plannen om het kampioenschap voor 2012 over een andere boeg te gooien niet bij iedereen in goede aarde lijken te vallen. Is de droom mooier dan de werkelijkheid?
De GT1 World-inschrijvingslijst voor de races op de Sachsenring dit weekend ziet er magertjes uit: slechts 17 auto’s staan erop, nadat DKR zijn Corvette terugtrok. De mechanische pech waartegen het team in Portimão aanliep (waarschijnlijk al een gevolg van het startongeluk op Zolder) was te groot om op tijd voor de Duitse ronde te repareren. Daarmee is de Corvette van Hezemans/Catsburg de enige C6.R die meedoet op de Sachsenring – en dat terwijl elk merk met vier auto’s vertegenwoordigd dient te zijn.
Dat kan een probleem worden voor SRO, de organisatie van Stéphane Ratel die het kampioenschap namens de FIA organiseert. Want net als Bernie Ecclestone heeft Ratel aan de circuits de belofte gedaan van minimumdeelname. Dat getal zou voor de FIA GT1 op 18 staan, daaronder treedt een boeteclausule in werking. Het kan nog erger worden als Matech, de bouwer van de FIA GT-versies van de Ford GT, kopje onder gaat. Het Zwitserse bedrijf moet sinds een paar maanden verder zonder zijn vroeg overleden oprichter Martin Bartek, maar schijnt een investeerder te hebben gevonden. Als Matech het niet redt, zijn dat weer vier auto’s minder, want zonder reserveonderdelen blijven de Fords niet lang rijden.
De hele column lezen? Kijk verder op Driving-fun.com.