De teloorgang van Lotus

Lotus E20, Monaco 2012

Oorlog met alleen maar verliezers

Ondanks de woeste Al-Sahafiaanse ontkenningen van twee maanden geleden is het nu toch gebeurd: de nieuwe eigenaren van Lotus hebben Dany Bahar ontheven uit zijn functie van CEO. Hij mocht dan de slag hebben gewonnen van Tony ‘Caterham’ Fernandes om de Lotus-naam in de Formule 1, de oorlog die hij voerde om Lotus koste wat kost op de wereldkaart te zetten, kent uiteindelijk alleen maar verliezers. Met het merk Lotus voorop.

De man die de grootste luchtkastelen in de 21e-eeuwse geschiedenis van de auto-industrie bouwde – en dat wil wat zeggen in de auto-industrie – mag dus nu elders andermans lucht oppompen. Bij Lotus zagen we de lucht de afgelopen maanden al flink weglopen. Het grootste debacle was ongetwijfeld de Indy-bemoeienis van Lotus. De Judd-motoren die met (gebrek aan) Lotus-geld aan Indy-teams werden aangeboden, bleken zo zwaar onder te presteren dat bijna alle klanten na twee races al opstapten. De twee overgebleven auto’s kregen na een paar ronden Indy 500 de zwarte vlag omdat ze te langzaam waren. Voor de komende race op de oval van Texas is Indycar hetzelfde van plan, zo kondigde de organisatie al aan. De blamage kon niet groter zijn.

En dus bleek de juridische victorie van vorig jaar op het ‘Team Lotus’ van Tony Fernandes een kostbare Pyrrhusoverwinning. Ook dat is eigenlijk helemaal volgens verwachting: Bahar mocht dan hebben ‘gewonnen’, maar Fernandes is ongetwijfeld de laatste die lacht. Het is precies zo uitgekomen. Fernandes heeft er niet op gewacht en is met Caterham opnieuw begonnen. Weinig kans dat de Maleisiër van AirAsia nu alsnog de brokken komt opruimen. Daarvoor is hij al te ver onderweg met Caterham.

Wat er nu van Lotus terecht moet komen? Niemand weet het. Bahar lanceerde plannen voor maar liefst vijf nieuwe sportauto’s. Weinig kans dat iets daarvan nog werkelijkheid wordt. In de autosport is de naam van Lotus te zien in bijna elke klasse: het WEC, GP2, Formula Renault 3.5, GP3, Formule 3, zelfs de auto waarmee Beitske Visser racete tot haar onfortuinlijke ongeluk op Zandvoort. Die geldkranen – zo die al echte in plaats van beloofde Maleisische ringgits spuiden – draait de nieuwe (tijdelijke?) Lotus-eigenaar DRB-Hicom nu vast en zeker dicht.

En het F1-team zelf? Dat draait nog wel goed, niet dankzij Lotus, maar dankzij de inspanningen van het hardwerkende racebedrijf in Enstone, dat met vooruitziende blik de nieuwe auto het typenummer E20 meegaf (de 20e auto uit Enstone) in plaats van de traditionele Lotus-nomenclatura te volgen. Al eerder dit jaar werd bekend dat Lotus niet langer de hoofdsponsor van het F1-team van zijn naam was – die naam waar dus anderhalf jaar lang zwaar om was gevochten. De ernst van dat verhaal werd ook meteen in alle toonaarden ontkend, net zoals Lotus een week later als door een adder gestoken reageerde op aantijgingen van autosportjournalist Joe Saward en een grap van sniffpetrol.com. Die allebei dus groot gelijk hadden, zo blijkt nu. (En zo hadden we altijd al gedacht.)

Gaat Gérard Lopez, de man achter Genii Capital, Lotus dan redden? Genii hielp Renault van zijn F1-team af en ging toen in zee met Bahar. Maar vergis je niet: ook van Genii is nog maar de vraag waar het geld eigenlijk vandaan komt. Arabieren en Brazilianen met diepe zakken, zegt men. Het zou heel goed kunnen, maar in ieder geval niet van Lopez zelf.

Zo zou Lotus dus opnieuw een speelbal van het grote verzonnen geld kunnen worden, met nog meer schade aan de erfenis van Colin Chapman tot gevolg. Je zult dezer dagen toch maar Lotus-liefhebber zijn. Ook dan ben je een verliezer in de zinloze oorlog die Bahar tijdens zijn koningsjaren heeft mogen voeren.

Oorspronkelijk geplaatst op Driving-fun.com.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.