Een week met slecht nieuws
Vorig jaar leek de autosport nog te leven in een ongekende tijd van ‘Crisis? What crisis?’. Maar kennelijk loopt de sport een beetje achter in de conjuncturele cyclus, want de slechte berichten stapelen zich nu toch op. De startvelden waren dit jaar al magerder, maar nu gaan er ook nog circuits en hele kampioenschappen op de fles.
Nog niet zo lang geleden noemden we de huidige periode in het sportwagenracen een bloeitijd: zo veel auto’s, zo veel kampioenschappen. Maar inmiddels lijken de kansen te keren: nu zijn het opeens te veel kampioenschappen met te weinig auto’s. Eerder kregen we natuurlijk al signalen door, variërend van de terugtrekking van Peugeot uit het WEC (slecht nieuws op mondiaal niveau) tot de onderinschrijving voor het Dutch GT (slecht nieuws op nationaal niveau).
Om met die laatste even verder te gaan: tijdens de laatste paar raceweekenden op Zolder en Zandvoort was het nog minder rooskleurig gesteld met de deelnemersaantallen, met op Zolder op een gegeven moment niet meer dan acht deelnemers. Op dat aantal zitten we straks al heel snel weer, want deze week werd bekend dat beide Corvettes niet meer in het kampioenschap terugkeren. Onenigheid met Zandvoort – tegelijk ook de organisator – zou de reden zijn van het vertrek van de auto’s van Davytec. Ook achter een van de BMW’s zou een vraagteken staan.
En op Zandvoort zitten ze al zo vaak met het Dutch GT. De ronde op de Slovakia Ring werd onlangs afgeblazen, waarna er hard naar een alternatief werd gezocht. Dat werd gevonden op… Zandvoort. Daardoor komen er toch nog wat meer GT-auto’s naar de duinen, want de FIA GT3-ronde aan het eind van het seizoen – in 2011 nog een leuke seizoensafsluiter – was ook al afgeblazen.
Daarover gesproken: gisterenavond maakte FIA’s GT-organisator SRO bekend dat het volgend jaar geen FIA GT1 en GT3 meer organiseert. De FIA zou het theoretisch nog zelf kunnen doen, maar niemand gelooft in die mogelijkheid. Daarmee komt het gedroomde wereldkampioenschap GT1 van SRO’s grote baas Stéphane Ratel alweer binnen enkele jaren ten einde. Het jaar 2012 met alleen GT3’s bleek uitstel van executie. Aan het trekken van een parallel met het imploderen van het FIA GT-kampioenschap van eind jaren negentig is bijna niet meer te ontkomen.
SRO gaat wel door met de zeer succesvolle Blancpain Endurance Series. Niet zo gek, want dat is echt SRO’s eigen kindje, waarmee ze brutaal gezegd hun ‘eigen’ FIA-kampioenschappen in de weg zaten.
Een circuit waar de FIA GT graag kwam, was het Circuito do Algarve in Portimão. Een paar jaar geleden nog de hoop van een Portugal dat in de lift zat, vandaag de dag voor de poorten van het faillissement. En het lag er zo mooi bij, dat heuvelachtige circuit met z’n fraaie bochten. De bedrijvigheid erom leek ook op te bloeien. Alleen de bomen langs de baan moesten nog groeien, maar dat was een kwestie van tijd. Die tijd krijgt het circuit niet, zo lijkt het, want de bomen groeien niet meer tot in de hemel.
Ook niet in het rijke Duitsland trouwens, want daar dreigt de financiële ondergang van de Nürburgring. Het probleem zit ‘m niet alleen in de controversiële zetbazen van Nürburgring Automotive GmbH, die er met hun megalomane plannen van de afgelopen jaren een potje van hebben gemaakt, maar ook in de staat Rijnland-Palts, die niet voor de schuld van naar verluidt 330 miljoen euro wil opdraaien.
De staat is immers de echte eigenaar van het circuit en ligt dan ook juridisch in de clinch met Nürburgring Automotive. Niet verwonderlijk, omdat de waarde van het hele circuit met alles erop en eraan op minder dan de helft van dat astronomische bedrag wordt geschat. Nu de regerende SPD na de laatste verkiezingen gedwongen was een coalitie met de Groenen aan te gaan, lijkt het niet waarschijnlijk dat de regering van de deelstaat zelf de portemonnee gaat trekken.
Dat is slecht nieuws voor de vele evenementen op de ‘Ring en zelfs voor de GP van Duitsland – dit weekend op het circuit van Hockenheim. Hoe het daarmee moet, is nog niet duidelijk. Wat zeker is, is dat geen van beide circuits de torenhoge bedragen kan ophoesten die Bernie Ecclestone vraagt, al heeft die zijn eisen de afgelopen jaren al een paar keer naar beneden bijgesteld. Duitsland dat geen GP kan betalen? Dan is ’t echt crisis.
Foto Nürburgring: Tenji (via Wikimedia Commons)
Oorspronkelijk verschenen op Driving-fun.com.