Organisaties vinden hun draai als ze weten waarvoor ze het doen. Maar dat komt pas echt over als je het waarom met iedereen binnen en buiten je organisatie kunt delen. Daarom zouden meer organisaties aandacht moeten besteden aan een helder en enthousiasmerend visiedocument.
Op internet staat een video van Simon Sinek die al miljoenen keren is bekeken. Hij vertelt daarin dat organisaties die weten ‘waarom’ ze doen wat ze doen, klanten als vanzelf weten te boeien. Je ‘Why’ gaat kortom vooraf aan je ‘How’ (weten hoe je het doet) en je ‘What’ (weten wat je te bieden hebt).
Het waarom geeft een organisatie een gezicht
Veel organisaties hebben vaak niet meer te vertellen dan het ‘wat’: ze vertellen wat ze in huis hebben. Maar de concurrentie heeft dat meestal ook. Concurreren op prijs is dan het enige dat overblijft. Waarom zijn zo veel klanten er dan toch toe bereid het duurdere product te kopen? Omdat ze geloven in het waarom van het bedrijf. Omdat de Why die organisatie een gezicht geeft, een duidelijke koers, een herkenbare richting vanwaaruit iedere volgende stap logisch volgt. Logisch voor de organisatie zelf en logisch voor de klant.
Met een heldere Why maak je kortom betere keuzes, werk je effectiever en heb je een krachtige focus.
Inspiratie, motivatie en vertrouwen
Een Why heb je niet alleen voor jezelf, je kunt ook anderen in beweging brengen: je klanten, je medewerkers. Een heldere Why inspireert en motiveert. Een organisatie met een gezicht is een organisatie die je kunt vertrouwen. Waar je fan van kunt worden. Waar je met overtuiging medewerker of klant van bent.
Een heldere Why zorgt er dus niet alleen voor dat je zélf verder komt met wat je wilt in je werk, je bedrijf en de rest van je leven. Je kunt er ook anderen mee op weg helpen.
En nu nog op papier en op het beeldscherm
De Why-gedachte van Simon Sinek was voor veel mensen een eye-opener. Maar organisaties die al langer doen aan duurzame communicatie met klanten, medewerkers en leveranciers, zijn bekend met het principe. Zij laten een nieuwe stap in hun organisatie standaard vergezeld gaan van het opstellen van een strategisch visiedocument, een genre dat al wat jaartjes ouder is dan de Why van Sinek uit 2009. Zo’n document vertelt op een heldere, eerlijke en geloofwaardige manier waar het met de organisatie heengaat, ontdaan van het dagelijkse managementjargon, in een taal die thuis aan de keukentafel is uit te leggen.
Nu kunnen organisaties hun Why hand in hand laten gaan met zo’n visiedocument. Ook wie persoonlijk al sterk communicatief is en zijn Why in een krachtige presentatie uit de doeken kan doen, kan baat hebben bij een ondersteunend visiedocument. Want lang niet iedere goede ‘verkoper’ kan ook op papier en op het beeldscherm een goed verhaal vertellen. Met een visiedocument bereik je kortom ook de doelgroepen die je niet (meteen) persoonlijk kunt spreken. Zodat ook zij vanaf het begin betrokken zijn bij jouw Why, zelfs van een afstandje.
Geschreven voor het blog van Workimprovers. Hier leveren Philip van Londen en ik een gezamenlijke dienst bij, via The Workimprovers Connection.