‘Ben jij al AVG-proof?’

Met die vraag werden we de afgelopen maanden doodgegooid – jij ook? Eigenlijk ook wel logisch, want een bedrijf moet aan heel wat verplichtingen voldoen zodra de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) over precies een maand van kracht wordt. En die boetes zijn ook niet mals.

Vanwege enkele klanten in de marketinghoek heb ik zelf ook heel wat over de AVG geschreven. Wat me waarschijnlijk een van de weinige zzp’ers van Nederland maakt die zich daadwerkelijk druk om maakte. Want de meeste zullen wel denken dat het zo’n vaart niet loopt met zo veel grotere vissen in de vijver. En terecht waarschijnlijk.

Zelf dacht ik: kom, als ik erover schrijf, moet ik er ook maar een sport van maken. Voor een kleine zelfstandige bleek dat helemaal niet zo moeilijk: een geactualiseerde privacyverklaring op de website, een verwerkersovereenkomst met de club die deze nieuwsbrief verstuurt, een register van verwerkingsactiviteiten en een goed stel algemene voorwaarden. Dat laatste is niet eens specifiek AVG, dus meer voor het chique, maar het is altijd goed om daar even naar te kijken. Mijn vakvereniging Tekstnet had de bulk van het werk al gedaan, dus ik hoefde ze alleen maar aan te passen aan mijn situatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.